Alt det praktiske
At sejle med ÆrøXpressen i det smukke farvand mellem Langeland og Ærø er en krydstogtoplevelse i sig selv, så man drømmer sig væk og blot nyder turen. Men der er dog en række praktiske forhold, vi gerne vil gøre opmærksom på.
Kontoret har åbent 9:00 - 16:00 alle hverdage, hvor man kan
blive betjent per mail eller telefon: [email protected]
og telefon: +45 7370 7800
Kontoret har lukket lørdage samt søn- og helligdage.
Uden for kontorets åbningstider er der en SMS service beregnet på akutte henvendelser, der ikke kan klares inden for kontorets normale åbningstider. Send SMS til +45 3050 5991.
Pladsreservation og køb af billetter foretages på vores online booking.
Man kan også købe billet på kontoret i Marstal eller ombord på færgen.
Alle billetter skal betales online ved bestilling medmindre man har et klippekort, som man vil anvende ved billettering på færgen.
Mødetid for bilister med pladsreservation er senest 10 minutter før afgang. Kommer man senere bortfalder ens pladsreservation og man må køre i opmarchbåse for biler uden pladsreservation.
Bestilte og betalte billetter kan refunderes indtil en ½ time før planmæssig afgang. Dette kan man selv gøre via linket "Ret din booking" i bookingbekræftelsen, ved log in på ”Min side” eller ved telefonisk henvendelse til kontoret på +45 7370 7800. Uden for kontortid kan man sende en SMS til vores akut telefon +45 3050 5991.
Man kan også indtil ½ time før afgang flytte sin reservation til et andet tidspunkt på selve dagen eller til en senere dag under forudsætning af plads den pågældende afgang. Man kan naturligvis også benytte sin billet som betaling for en chancerejse den pågældende dag.
Det er nemt at finde vej til færgens anløbssted både i Rudkøbing og i Marstal. Allerede ved indkørslen til byerne er skilte, der viser derhen.
Rudkøbing færgehavn: Havnepladsen 1, 5900 Rudkøbing. Koordinaterne: 54.937453, 10.702961
Marstal færgehavn: Havnepladsen 8, 5960 Marstal. Koordinaterne: 54.856403, 10.521553
Når man ankommer til Havnepladsen i begge færgehavne er der en oversigtsplanche, der viser hvilke opmarchbåse, der er til biler med pladsreservation og hvilke der er til biler uden pladsreservation. Har man en pladsreservation skal man møde op senest 10 minutter før planmæssig afgang for at kunne køre i opmarchbåse for reserverede biler. Kommer man senere må man køre i opmarchbåsen for biler uden pladsreservation.
Der er i begge færgehavne informationsskærme, der viser den aktuelle sejlplan og som giver information om aflysninger, større forsinkelser og evt. ekstrature. I Rudkøbing findes informationsskærmen i venteværelset i det gule hus ved færgen. I Marstal findes informationsskærmen i vinduet til færgens kontor.
Der er i begge havne muligheder for langtidsparkering uden betaling og med kort afstand til færgen.
Se hvor på nedenstående kort over havnene.
Langeland Kommune henviser derudover til Bellevue (vejen bag rækkehuse ved færgen), både-opbevaringspladsen ved Skudehavnen og til de få pladser ved den gamle busstation. Der er ligeledes en parkeringsmulighed tæt på Torvet i Rudkøbing (indkørsel efter slagteren). Parkering sker naturligvis på eget ansvar.
Forhold for gangbesværede:
Til gangbesværede, kørestolsbrugere, folk med barnevogn eller andre, der har svært ved trapper, er der i vogndæksniveau indrettet en passagersalon med 10 siddepladser og handicaptoilet. I denne salon er der gulvplads nok til at man kan forflytte sig fra kørestol til stolesæder, eller placere en rollator i salonen og sætte sig på stolene i salonen. For folk i bil, der har brug for denne salon, er der på vogndækket markeret to bilpladser lige foran og lige bagved døren til dækssalonen. Disse pladser kan bookes ved pladsbestilling ved at sætte et ”D” (dækssalon) efter bilnummeret. Så ved besætningen, at bilen skal parkeres tæt på dækssalonen. Kontakt os gerne hvis du har brug for hjælp til booking.
Assistance ved landgangen og i dækssalonen:
Ved ekstremt høj- eller lavvande, kan broklappen være lidt vanskeligere at forcere for gangbesværede. Vores besætning, der i forvejen befinder sig på dækket og leder passagererne ombord eller i land, tilbyder gerne deres assistance, hvis nogen skulle have behov herfor.Ved ankomst sikres det ligeledes, at passagererne i dækssalonen, får tilbudt hjælp til at forlade færgen, såfremt behovet opstår.
Service i dækssalonen:
I dækssalonen kan der købes kaffe, the og andre varme drikke i automaten, der tager kreditkort og MobilePay. Ligeledes er der mulighed for at købe øl, vand, slik og snacks, der befinder sig i det opstillede køleskab. Betaling med MobilePay.
Personer med særlige behov:
Ombord på færgen er der installeret blindskrift på indvendige og udvendige gelændere. Højtalerinformationer om bl.a. sikkerhedsforhold samt iland- og ombordstigning/kørsel, lyder ved hver ankomst og afgang. På opsatte infoskærme rundt på skibet vises samme informationer. Til personer, der har brug for afskærmning, er der indrettet et område med afskærmede siddepladser i den øverste salon.
BILLETTER
Når du booker billetter kan du booke enkeltbilletter eller returbilletter. Du betaler for dine billetter ved bestillingen. Billetter sendes til din e-mail adresse og du skal medbringe billetter ombord for billettering enten som udprintede billetter eller til fremvisning på din telefon. Har du glemt dine billetter, må du købe nye billetter ombord.
KLIPPEKORT/PENDLERKORT
Rejser du med os ofte, kan du få fordel af at købe et klippekort. Vi tilbyder 10 tursklippekort til person og til bil. Kortene er ikke personlige og kan anvendes af hele familien. Vi har også 20 turs pendlerkort til person og til bil. Pendlerkort kan kun købes af personer med folkeregisteradresse på Ærø og hovedarbejdsplads uden for Ærø eller for personer med folkeregisteradresse uden for Ærø med hovedarbejdsplads på Ærø. Dokumentation skal forevises. Pendlerkort er personlige og kan kun benyttes af den person kortet er udstedt til.
Alle klippekort kan fra 2024 anvendes hele året.
GAVEKORT
Vil du glæde et familiemedlem eller en god ven med et gavekort til ÆrøXpressen? Så ring eller skriv en mail til os med din bestilling.
Catering
Ombord findes automater med drikkevarer, chokolade og snacks i både hovedsalon og dækssalon. Samt en fryser med is i hovedsalon. Betaling sker med kreditkort eller MobilePay.
Gratis WiFi
Vi tilbyder dig gratis WiFi ombord på "ÆrøXpressen". Alt hvad du skal gøre er at oprette forbindelse til WiFi netværket "AeroeXpressen free WiFi", acceptere GDPR (politik om beskyttelse af dine informationer) og du er klar til at gå på nettet.
Infotainment
På vores opsatte skærme finder du informationer om skibet og om sikkerhed ombord. God fornøjelse.
Toiletter
Der findes 2 toiletter i hovedsalonen, 1 toilet i stillesalonen samt et handicaptoilet i dækssalonen.