ÆRØXPRESSEN
Historien bag ÆrøXpressen
20. januar 2013 sluttede 150 års færgefart mellem Marstal og Rudkøbing efter et budgetforlig i Ærø Kommune, som lukkede ruten til fordel for øget kapacitet på ruten mellem Ærøskøbing og Svendborg.
Siden 1866 havde der ellers været regelmæssig sejlads på ruten. Marstallerne var ikke tilfredse med lukningen af ruten, så i juni 2016 blev rederiet ÆrøXpressen IVS stiftet af en gruppe personer med maritim baggrund.
I december 2016 blev rederiet et aktieselskab ÆrøXpressen A/S, og i dag har selskabet over 1800 aktionærer.
Den store folkelige opbakning er årsagen til, at ÆrøXpressen i dag betjener ruten mellem Ærø og Langeland.
ÆrøXpressen A/S er et privat selskab, hvis formål er at drive færgeruten mellem Marstal og Rudkøbing.
Henrik Sindal Schlotfeldt, direktør
Selskabet har mere end 1800 aktionærer og en bestyrelse bestående af 6 personer, der for øjeblikket er:
Claus Peter Skov, formand
Michael Hansen, næstformand
Bo Kristensen, bestyrelsesmedlem
Ole Jensen, bestyrelsesmedlem
Stig Christiansen, bestyrelsesmedlem
Arne Jensen, bestyrelsesmedlem
Bestyrelsen er udvalgt til at kunne afdække flest mulige kompetencer i selskabet
Fakta om Hybrid færgen ÆrøXpressen
Skibstype | Bil- og Passagerfærge |
---|---|
Klassificeringen | Bureau Veritas - Ro-Ro Passenger Ship |
Fartsområde | Danmark - Sydfynske Øhav |
Firma | ÆrøXpressen |
Byggested | Hvide Sande Ship Yard |
Byggeår | 2019 |
Route | Marstal - Rudkøbing |
M/F "ÆrøXpressen" er registreret under dansk flag.
Sikkerhedssproget ombord er DANSK / ENGELSK.
Længde | 49,35 m |
---|---|
Bredde | 12,50 m |
Dybgang | 1,92 m |
Bruttotonnage | 600 bt |
Driftshastighed | 11,00 kn |
Køretøjer | 28 |
Passagerer | 197 |