thin

ÆRØXPRESSEN

Historien bag ÆrøXpressen

20. januar 2013 sluttede 150 års færgefart mellem Marstal og Rudkøbing efter et budgetforlig i Ærø Kommune, som lukkede ruten til fordel for øget kapacitet på ruten mellem Ærøskøbing og Svendborg.

Siden 1866 havde der ellers været regelmæssig sejlads på ruten. Marstallerne var ikke tilfredse med lukningen af ruten, så i juni 2016 blev rederiet ÆrøXpressen IVS stiftet af en gruppe personer med maritim baggrund.

I december 2016 blev rederiet et aktieselskab ÆrøXpressen A/S, og i dag har selskabet over 1800 aktionærer.

Den store folkelige opbakning er årsagen til, at ÆrøXpressen i dag betjener ruten mellem Ærø og Langeland.

Om ÆrøXpressen

ÆrøXpressen A/S er et privat selskab, hvis formål er at drive færgeruten mellem Marstal og Rudkøbing.

Selskabet har mere end 1800 aktionærer og en bestyrelse bestående af 6 personer, der for øjeblikket er:

Leif Jensen, formand

Michael Hansen, næstformand

Boye Kromann, bestyrelsesmedlem og direktør for rederiet

Søren Vestergaard, bestyrelsesmedlem

Claus Skov, bestyrelsesmedlem

Bo Kristensen, bestyrelsesmedlem


Bestyrelsen er udvalgt efter at kunne dække flest mulige kompetencer indenfor færgefart.

Fakta om Hybrid færgen ÆrøXpressen

Skibstype

Bil- og Passagerfærge

Klassificeringen

Bureau Veritas – Ro-Ro Passenger Ship

Fartsområde

Danmark – Sydfynske Øhav

Firma

ÆrøXpressen

Byggested

Hvide Sande Ship Yard

Byggeår

2019

Route

Marstal – Rudkøbing

M/F “ÆrøXpressen” er registreret under dansk flag.

Sikkerhedssproget ombord er DANSK / ENGELSK.

Længde

49,35 m

Bredde

12,50 m

Dybgang

1,92 m

Bruttotonnage

600 bt

Driftshastighed

11,00 kn

Køretøjer

28

Passagerer

197